Great Northern togt (15.02.1873-28.04.1873)

DatoHændelseAvis eller kilde udsnitUdgivetAvis eller kilde
Her er vi så heldige at afmønstrings certifikatet er bevaret:



Navnet på skibet er angivet, Great Northern. Officielt nummer 63584. Registreret i London. Vægt 860 register tons.
130 hestekræfter. Rejsen starter i Kina.
Sømanden er M.S. Hoff, 27 år gammel (28 år, født 01.02.1845). Født i Danmark, Dmark. Stilling kvartermester, Qr Mast
Påmønstret 15.02.1873 i Hong Kong, HKong, og afmønstret 28.04.1873 i London.
Underskrevet af kaptajnen, F. Murell, og en embedsmand i London.
Malthe har underskrevet i venstre side. Står lodret.

Crew agreement, certifikaterne fra de britiske konsulater
og den officielle logbog er også bevaret. De ligger på
Maritime History Archive i Canada, hvor det mod betaling er muligt at
rekvirere en kopi, hvilket jeg har gjort.

Her er rammerne for togtet angivet:
on a voyage from Hong Kong to any
port or ports in the China, Japan, Eastern or
Java seas, the Indian Ocean, Bay of Bengal or
Persian Gulf thence to a port of discharge of cargo in
the United Kingdom, calling at any intermidiate port
or ports at the masters option, term not to ?? in
(6) mounths. 9

på en rejse fra Hong Kong til en hvilken som helst
havn eller havne i de kinesiske, japanske, østlige eller
Java have, Det indiske Ocean, Den bengalske Bugt eller
Den persiske Gulf, derpå til en havn til aflosning af cargo i
Det forenede Kongerige, på tilkald i alle mellemliggende havn
eller havne efter kaptajnens valg, betingelser kan ikke forhandles? i
6 måneder. 9?

Malthe og resten af besætningen har skrevet under på Crew agreement, da de påmønstrede
og afmønstrede:



NrBesætningAlderFødebySidst tjentPåmønstretRolleSkal være ombord
3M.S. Hoff27DenmarkRapidAt Sh:14th February 1873Hong KongQtr Master14-2-73



LønLøn påm.TildelingSignaturÅrsag afm.Løn afm.BesætningSignaturNr
3 10 0NoneMR28/4/73 London Dis8 7 2M S. Hoff??3

Besætningen er på 52 mand, hvoraf en del er kinesere. Det lyder af mange men jeg tror, det er fordi
Great Northern var et kabelskib med opgaver som kabeludlægning.
Malthes rolle er kvartermester og påmønstrings dato er her 14.02.1873. Afmønstringsdato er 28.04.1873.
Før togtet med Great Northern har Malthe været på togt med Rapid. Dette stemmer helt overens med
Hong Kong certifikatet.

Hong Kong-Amoy-Singapore-Suez Kanalen-Malta-Gravesend-London
 
Turen går fra Hong Kong til Amoy og videre til Singapore.
Derfra gennem Det indiske Ocean og gennem Suez Kanalen til Malta.
At turen går gennem Suez Kanalen fremgår af en registring i
Homeward Mail from India den 30. maj 1873 (se længere nede),
og at Great Northern lægger til ved Malta i Middelhavet.
Turen slutter i Gravesend og dermed London.
15.02.1873Malthe påmønstrer i Hong KongSe afmønstrings certifikatet øverst1873Afmønstrings certifikatet
15.02.1873Great Northern ligger i Hong Kong14.02.1873Britiske konsul certifikater, Hong Kong
17.02.1873Great Northern ligger i Hong Kong17.02.1873Hong Kong Daily Press, pg 4, felt i nedre højre hjørne, venstre spalte, under STEAMERS, ca ½ ned
17.02.1873Great Northern sejler fra Hong Kong for at reparere et kabel18.02.1873Hong Kong Daily Press, pg 1, spalte 1, under Departures, ca 2 linjer ned
17.02.1873Great Northern har forladt Hong Kong, men en blind passager bliver fundet ved Ninepins17.02.1873Logbogen
24.02.1873Great Northern ligger i Amoy24.02.1873Britiske konsul certifikater, Amoy
06.03.1873Great Northern ligger i Singapore06.03.1873Logbogen
08.03.1873Great Northern ligger i Singapore08.03.1873Britiske konsul certifikater, Singapore
08.03.1873Great Northern sejler fra Singapore13.03.1873Straits Times Overland Journal, pg 12, højre spalte ovenfra, under Departures, ca linje 10 nedenfra
09.03.1873Great Northern har forladt Singapore, men en blind passager bliver fundet ved Tanpamf Bolus Malacca Straits08.03.1873Logbogen
14.04.1873Great Northern ligger ved Malta14.04.1873Britiske konsul certifikater, Malta
14.04.1873Great Northern ligger ved Malta14.04.1873Logbogen
28.04.1873Great Northern ankommer til Gravesend fra Singapore28.04.1873Shipping and Mercantile Gazette, pg 8, forneden, spalte 2 fra højre, ca 10 linjer op
28.04.1873Great Northern ankommer til Gravesend fra Singapore29.04.1873Public Ledger and Daily Advertiser, pg 2, højre spalte, ca midten
28.04.1873Great Northern ankommer til Gravesend fra Singapore via Suez Kanalen03.05.1873Homeward Mail from India, China and the East, pg 27, spalte 1, under ARRIVALS, ca ½ ned
28.04.1873Great Northern ankommer til London fra Singapore29.04.1873Shipping and Mercantile Gazette, pg 3, spalte 2, ca linje 23 nedenfra
28.04.1873Great Northern ankommer til London fra Singapore29.04.1873Shipping and Mercantile Gazette, pg 6, spalte 5, ca 1/5 ned
28.04.1873Great Northern ankommer til Gravesend fra Singapore29.04.1873Lloyd's List, pg 9, spalte 4, ca 2/3 ned
28.04.1873Great Northern ankommer til London fra Singapore29.04.1873Lloyd's List, pg 13, spalte 2, ca 3/4 ned
28.04.1873 ?Malthes karakterer28.04.1873 ?Logbogen

Her er bagsiden af afmønstrings certifikatet:


Malthe har fået to gange Very Good i karaterer og det stemmer overens med logbogen.

Ifølge Hong Kong certifikatet er Malthe på togt med Great Northern i 92 dage, men ifølge afmønstrings
certifikatet er han påmønstret i 72 dage. Tidsrummene i Hong Kong certifikatet er meget præcise,
så Malthe må på et andet tidspunkt have været påmønstret Great Northern, hvor et afmønstrings
certificat ikke er bevaret. Jeg har endnu ikke fundet en periode i pudselspillet, hvor 20 dage
passer ind.

Næste gang Malthe dukker op, er i Hamborg, hvor han påmøstrer det danske dampskib Asia.
Hvordan Malthe kommer til Hamborg ved jeg ikke, men han kan nok få transport mulighed uden
at være påmønstret og det dermed registreres.