Reder



Et stort og vigtigt spørgsmål er, hvem der er reder for Concordia, med andre ord, hvem ejer Concordia?

I 'Verzeichniss der Schleswig-Holsteinischen Rhederei ult. 1864' står:




Det øverste er fra en alfabetisk liste over samtlige skibe hjemmehørende i hertugdømmerne.
Det nederste er en liste over skibe hjemmehørende i Flensborg.

Otto Friedrich Ahlmann (1786-1866) fra Gråsten var korresponderende reder for Concordia i det tidsrum Malthe var påmønstret Concordia.
R.C. Klyhn var sandsynligvis medreder.
Se her

Otto Friedrich Ahlmann (1786-1866) blev født i Nordborg ligesom R.C. Klyhn blev. Han blev gift med Anne Maria Magdalena Lorenzen, og slog sig ned i Gråsten,
hvor han blev storkøbmand. Ægteparet fik seks sønner og to døtre. To af sønnerne blev godsejere, en blev brygger i Fredericia, en blev en stor mand i Kiel,
en levede et fredeligt liv i Gråsten, og en overtog forretningen i Gråsten. Der står mere om børnene i 'Huset Ahlmann' under 'Huse og redere'.

Sønnen Nis Peter Ahlmann købte i 1840 godset Langholt i Vensyssel, og blev samme år gift med Abel Johanne Christine Hoff, søster til skolelærer i Sørbymagle
Gerhard Tetens Hoff, dvs. Malthes faster. O.F. Ahlmann (1786-1866) var Abels svigerfar.


At der har været kontakt mellem Abel og Gerhard står udenfor enhver tvivl.
Gerhard stod fadder til Abels datter, Cathrine Marie Ahlmanns, dåb i Horsens Kirke i Vensyssel den
17. juli 1850:

Horsens Sogn, Vensyssel
Kontraministerialbog
AO Kontraministerialbog (nr. 9)

Faddernes Navn, Stand og Opholdssted.
Frue Hoff i Aalborg
Jfr: Trine Ilum p: Attrup
Doctor Hasse af N: Sundby
Skolelærer Hoff fra Sjælland og
Forvalter Petersen paa Langholt
Frue Hoff er Abels og Gerhards mor, hhv. mormor og farmor til dåbsbarnet, Cathrine Marie, og Malthe. Desuden min tip-tip-tip oldemor.


Skolelærer Hoff fra Sjælland kan ikke være andre end Abels bror Gerhard, dvs. Malthes far 



At O.F. Ahlmann er Concordias reder fremgår også af følgende:

Der har kørt en retsag i 1850 mellem Concordias redere og en anden købmand i Flensborg. Sagen er blevet anket til retsinstansen på Gottorp Slot,
hvor der er truffet en afgørelse. Sagen er svær at gennemskue, men det drejer sig om levering af 240 fade rom fra St. Croix med Concordia,
hvor det viste sig at 8 fade var tomme.
Sagen er beskrevet i 'Schleswig-Holsteinische Anzeigen für das Jahr 1850.' Under 'Verseichniß der im Johannis: Quartal 1850 bei den
Oberdicasterien auf Gottorf zur Behandlung kommenden Sachen' pg 212 står der:



Her med min tydning og oversættelse:

Eodem dato, event. Dienstag den 23sten Juli.
10. Der Kaufmann Andr. Lützen Andersen in Flens-
burg, wider den Kaufmann Fr. Görrissen in Firma
Lorenzen & Görrissen daselbst, als Mitrheder und cor-
respondirenden Rheder der Brigg "Concordia" von
Flensburg, für sich und im Namen seiner Mitrheder,
des Kaufmanns Ahlmann in Gravenstein und des Ca-
pitains B.C. Klyhn von Flensburg, hauptsächlich ein-
geklagte Frachtgelder zu 7656 # Cour., jetz Appella-
tion wider das Erkenntniß des Flensburger Magistrats
vom 25sten Februar 1850 betreffend.
Samme dag, eventuelt tirsdag den 23. juli.
10. Købmand Andreas Lützen Andersen i Flens-
borg, mod købmand Friedrich Görrissen i firmaet
Lorenzen & Görrissen sammested, som medreder og kor-
responderende reder for briggen 'Concordia' fra
Flensborg, for sig selv og for sin medreder
købmand Ahlmann i Gråsten og kap-
tajn B.C. Klyhn fra Flensborg, hovedsageligt angående
klage om fragtpenge på 7656 # kurant, nu appelle-
ret mod Flensborg magistrats kendelse
den 25. februar 1850.

Her fremgår det, at Görrissen (Gorrissen) og Ahlmann fra Gråsten er redere, dvs. ejere, af Concordia.
Thomas Lorenzen (1752-1823) trådte ud af firmaet Lorenzen & Gorrissen i 1803, hvorefter Friedrich Gorrissen
Günther Sohn (1754-1830) drev det videre. Sidstnævntes søn Friedrich Gorrissen drev firmaet
videre efter faderens død. Navnet 'Lorenzen & Gorrissen' må have været et godt brand,
som man ville sige idag. 'Lorenzen & Gorrissen' gik konkurs i 1857, og fra 1859 tyder
det på at O.F. Ahlmann er enereder.

En glimrende kilde til at besvare dette spørgsmål er Danmarks Skibslister. Værket har ændret navn flere gange i tidens løb,
men dækker over det samme, nemlig samtlige skibe i Kongeriget Danmark og hertugdømmerne Slesvig og Holsten,
over en hvis størrelse, hvor reder, størrelse på skibet og hjemby mm. er angivet. Listerne havde praktisk brug til at identificerer
et skib udfra et mærke i form af et flag med skrift, der var opsat i en mast. Identificeringen blev foretaget ved toldsteder
i ind- og udland, eller når skibe mødte hinanden på søen, hvor mærket kunne aflæses, og videregives, når et toldsted blev nået.
Indentificeringen ligger bla. til grund for skibslisterne i aviserne.

Fra Danmarks Skibslister:

ÅrUdgiverTitelReder
1845C.H. MossinFortegnelse over hjemmehørende FartøjerLorenzen & Görrissen
1852Haldur R. GrünerMercantil-CalenderF. Gorrissen
1853Haldur R. GrünerMercantil-Calender for Danmark og SlesvigF. Gorrissen
1854Haldur R. GrünerMercantil-Calender for det danske MonarchieF. Gorrissen
1855Haldur R. GrünerMercantil-Calender for det danske MonarchieF. Gorrissen
1856-1857Haldur R. GrünerMercantil-Calender for det danske MonarchieF. Gorrissen
1858-1859Haldur R. GrünerMercantil-Calender for det danske MonarchieF. Gorrissen
1860Winther og KaarupMercantil-Calender for det danske MonarchieO.F. Ahlmann
1862Julius ErichsenMercantil-Calender for det danske MonarchieO.F. Ahlmann


En anden kilde er Konsulaternes Skibslister. Når et skib gik ind i en udenlandsk havn, skulle skipperen melde sig på konsulatet,
som mod et gebyr indførte skibet på en liste, hvor ankomst og afgangs tidspunkterne, last ind, last ud, reder mm. blev angivet.
Det svæver lidt hvem den angivne reder er, for nogle gange er skipperen angivet, andre gange gamle redere, men vi kan godt
bruge det her. Desværre magler en stor del af listerne mellem 1858 og 1862, og jeg har kun fundet én indføring, hvor Malthe
har være ombord, og nogle få efter, at Malthe er holdt op med at sejle for Klyhn. Efter krigen 1864 er Slesvig og Holsten ikke
længere under den danske konge og skibe herfra optræder ikke længere i Konsulaternes Skibslister.

Fra konsulat listerne :

Udenrigsministeriet
Indkomne skibslister fra konsulaterne
AO Konsulat Skibsliste 1858-1862

Ankommet til Hamborg 16.10.1862. Malthe er ombord.


AnkAnmeldtSkipperSkibHvorfraDerfraLæsterLast indRederHjembyBemand
16 [Oct]16 [Oct]KlühnConcordiaPorto Plata16 Aug79Mahagoniholz
Tabak
O.F. AhlmannFlensburg9.

Udenrigsministeriet
Indkomne skibslister fra konsulaterne
AO Konsulat Skibsliste 1863

Ankommet til Danzig 09.06.1863. Malthe er ikke ombord.

NrAnkAnmeldSkibRigningSkipperHjemby HvorfraDerfraLæsterBemandingRederLast indLast udHvortilAfgPreuss lastGebyr
3179 [Juni]12 [Juni]ConcordiaBrigRC KlyhnFlensborg6 [Juni]79½10Selv
[Klyhn]
BallastHvedeAntwerpen12 [Juni]1034 5 13

Udenrigsministeriet
Indkomne skibslister fra konsulaterne
AO Konsulat Skibsliste 1863

Ankommet til Antwerpen 08.07.1863. Malthe er ikke ombord.


NrAnkSkipperSkibRederHjembyHvorfraLæsterLast indManifestHvortilLast udAfgVisiteretGebyr
27[Juli] 8R.C. KlÿhnConcordiaO.F. AhlmannGravenstein
[Gråsten]
Danzig79½Weizen
[hvede]
2400FlensburgBallast21 [Juli]20 [Juli]6.76


Udenrigsministeriet
Indkomne skibslister fra konsulaterne
AO Konsulat Skibsliste 1863

Ankommet til Schiedam, Rotterdam fra Gråsten 19.09.1863. Malthe er ikke ombord.


NrAnkSkipperSkibRederHjembyHvorfraLæsterLast indManifestHvortilLast udAfgVisiteretGebyr
25[Septemb] 14R.C. KlyhnConcordiaLorenzen &
Gorrissen
FlensburgGravenstein
[Gråsten]
79½Weizen
[Hvede]
1890EnglandBallast11 [October]6 [Octobr]6,76


Udenrigsministeriet
Indkomne skibslister fra konsulaterne
AO Konsulat Skibsliste 1863

Ankommet til Hartlepool fra Antwerpen 15.10.1863. Malthe er ikke ombord.


NrAnkSkibSkipperRederHjembyHvorfraLast indLast udHvortilLæsterKlareretGebyrFolk
394[Oct] 15ConcordiaR.C. KlyhnSkipperenFlensborgAntwerpenBallastKulApenrade
[Åbenrå]
79½[Oct] 2311 110


En tredje kilde er klassificerings listerne fra Bureau Veritas, der på grundlag af Lloyds standard for klassificering af skibe, vurderer skibes
beskaffenhed. Lister over samtlige klassificerede skibe blev udgivet en gang om året. Concordia står på listerne, og redere for Concordia er også angivet.
Klassificeringen blev benyttet ved tegning af forsikring af skibe, og af befragterne, der kunne bedømme hvilken tilstand et skib var i.

Fra Bureau Veritas:

ÅrSkipperHjembyReder
1846Klyhn, A.C.FlensbourgLorentzen et Gorrisson
1847Klyhn, A.C.FlensbourgLorentzen et Gorrisson
1848Klyhn, A.C.FlensbourgLorenzen & Gorrisen
1849Klyhn, A.C.FlensbourgLorenzen & Gorrisen
1850Klyhn, R.C.FlensbourgLorenzen & Gorrisen
1851Klÿhn, R.C.FlensbourgLorenzen & Gorrisen
1852Klyhn, R.C.FlensbourgLorensen & Gorrissen
1853Klyhn, R.C.FlensbourgLorensen & Gorrissen
1854Klyhn, R.C.FlensbourgLorensen & Gorrissen
1855Kyhn, R.C.FlensbourgF. Gorrissen
1856Klyhn, R.C.FlensbourgF. Gorrissen
1857Klyhn, R.C.FlensbourgF. Gorrissen
1858Klyhn, R.C.FlensbourgF. Gorrissen
1859Klyhn, R.C.FlensbourgF. Gorrissen
1860Klyhn, R.C.FlensbourgF. Gorrissen
1861Klyhn, R.C.FlensbourgF. Gorrissen
1862Klyhn, R.C.FlensbourgF. Gorrissen
1863Jeg har ikke fundet en registrering af Concordia
1864Klyhn, R.C.FlensbourgO.F. Ahlmann & Capt.
1865Klyhn, R.C.FlensbourgO.F. Ahlmann & Capt.
1866Klyhn, R.C.FlensburgO.F. Ahlmann & Capt.
1867Klyhn, R.C.FlensburgO.F. Ahlmann & Capt.
1868Klyhn, R.C.FlensburgO.F. Ahlmann & Capt.
1869Klyhn, R.C.FlensburgO.F. Ahlmann & Capt.

Udfra Danmarks Skiblister er der ingen tvivl om at O.F. Ahlmann er rederen.

Udfra Konsulat Listerne er det noget mere svævende.

Udfra Bureau Veritas er O.F. Ahlmann og kaptajnen, R.C. Klyhn, rederne fra 1864.
Skibene blev klassificeret for en periode af Bureau Veritas f.eks. 7 år, og
det er sikkert derfor at O.F. Ahlmann og kaptajn R.C. Klyhn først bliver anført
i 1864 (måske 1863).