Vejen til Bangkok
This is to certify that Malthe Sehested Hoff has produced certificates shewing that he has duly passed his examinations in Navigation according to Danish law and that he is competent to take command of any Danish vessel; also papers proving him to have served omboard the following vessels in the capacity stated. | ||||||
"Concordia" | (Dan Bqne) | boy x ordinary seaman | 3 years | 6 mos. | 7 days | |
"Jylland" | (H.D.M's St fregali) | a.B. | 0 | 6 | 18 | |
"Elise" | (Dan Bqne) | a.B. | 1 | 2 | 25 | |
"Elise" | (Dan Bqne) | 2nd mate | 2 | 0 | 0 | |
"Mathilde" | (Dan Bqne) | 2nd mate | 1 | 0 | 25 | |
"China" | (Gr Bqne) | 1st mate | 0 | 6 | 13 | |
"Chusan" | (Gr Bqne) | 1st mate | 0 | 3 | 2 | |
"Aarhus" | (Dan Bqne) | 1st mate | 0 | 6 | 26 | |
"Juno" | (Gr Bqne) | Boatswain | 0 | 1 | 4 | |
"Resolution" | (Siam Bqne) | 1st mate | 0 | 7 | 14 | |
"Great Northern" | (Br. steamer) | Quartermaster | 0 | 3 | 2 | |
"Asia" | (Dan: str) | 2nd mate | 0 | 4 | - | |
"Goliah" | 1st mate | (Siam Bqne) | 0 | 2 | 6 | |
"Racehorse" | (Siam Bqne) | 1st mate | 0 | 5 | 8 | |
"Singkachamroan" | (Siam Bqne) | master | 0 | 6 | 8 | |
13 years | 2 mo | 4 days | ||||
Royal Danish Consulate Hongkong March 19th 1875 Rud Jensen Consul |
Concordia |
Malthe sejler på sine fem første togter med briggen Concordia af Flensborg. Klyhn er skipper. Den angivne varighed af tjenesten er på 3 år, 6 måneder og 7 dage. Varigheden er regnet fra første påmønstring til sidste afmønstring af Concordia. Regner man tilbage fra afmønstringen fås datoen 23. november 1859 som dato for påmønstring. Concordia afgår fra Flensborg 21. november 1859. Malthe får sit patentnummer den 22. november 1859, og påmønstrer Concordia den 23. november 1859. Det må næsten være i Korsør. Malthe tjener først som dreng (boy), dvs. kahytsdreng eller dækdreng, og siden som ungmand (ordinary seaman). |
Jylland |
Damp fregatten Jylland. (H.D.M's St fregali) His Danish Majestys steam frigate. Den angivne varighed på 6 måneder og 18 dage er inklusiv opholdet på logiskibet Dronning Marie. Perioden stemmer 100% overens med perioden, der er angivet i gagebogen. Danmark var i krig med Preussen og Østrig i 1864. Malthe påmønstrer Jylland efter slaget ved Helgoland, men deltager i resten af krigen. Malthe er matros på fregatten. |
Elise |
Barken Elise af Åbenrå. Dette togt går op og ned langs Kinas kyst med afstikkere til Siam, Japan og Vietnam. Malthe påmønstrer som matros, men avancerer til at være 2. styrmand. Elise er angivet at være dansk, men sejler under preussisk flag. |
Mathilde | Briggen Mathilde af Åbenrå. Dette togt foregår i samme område som Malthes første togt til Kina. Malthe er med som 2. styrmand, men afmønstrer efter 1 år og 25 dage. Sammenligner man med oplysningerne i aviserne befinder Mathilde sig nu i Amoy på Kinas kyst. Mathilde er angivet at være dansk, men sejler under preussisk flag. |
China |
Nu bliver det svært. Der er flere China, at vælge imellem, men der ligger en China i Amoy, på det tidpunkt Malthe afmønstrer Mathilde. Det er en 3 mastet skonnert fra Sønderborg med Jessen som skipper, så mon det ikke er denne. Malthe bliver 1. styrmand på China. China sejler under preussisk eller nordtysk flag. |
Chusan |
Der er også flere Chusan at vælge imellem. Her hælder jeg til barkentinen Chusan fra Åbenrå med Wagner som skipper. Malthe tjener som 1. styrmand på Chusan, der sejler under nordtysk flag. |
Aarhus |
Her er afmønstrings certifikatet bevaret. Malthe påmønstrer 14. november 1870, jeg ved ikke hvor, og afmønstrer den 9. juni 1871 i Newschwang. Aarhus har København som hjemby og Heuchendorff er skipper. Aarhus er en tre mastet skonnert. Malthe er 1. styrmand på Aarhus. |
Juno | Der er også flere Juno at vælge imellem. Her hælder jeg til en nordtysk bark fra Flensborg med Zebothsen som skipper. Her var Malthe med som bådsmand, og tjente heller ikke mere end 1 måned og 4 dage. |
Resolution |
Resolution er det første siamesiske fartøj som Malthe sejler med. Han er med som 1. styrmand. Resolution var en fuldrigger. Her er et afmønstrings certifikat bevaret. Han påmønstrer den 29. juni 1871, jeg ved ikke hvor, og afmønstrer i januar 1872 i Bangkok. |
Rapid |
Rapid er en siamesisk bark. Afmønstrings certifikatet er bevaret. Han er påmønstret den 4. juli 1872, jeg ved ikke hvor, og afmønstret den 13. februar 1873 i Hong Kong. Malthe er med som 1. styrmand. |
Great Northern |
Det er et britisk dampskib, og blev benyttet af 'Det Store Nordiske Telegraf-Selskab' under udlægning af telegraflinjer i farvandet øst for Kina. Om Malthe har været en del af dette ved jeg ikke endnu. Malthes stilling på Great Northern var kvartermester. Afmønstrings certifikatet er bevaret. Malthe påmønstrer i Hong Kong den 16. februar 1872 og afmønstrer i London den 28. april 1873. |
Asia |
Asia er et dansk dampskib, hvor Malthe er med som 2. styrmand. Afmønstrings certifikatet er bevaret. Malthe afmønstrer i Hong Kong den 20. januar 1874. Han er sikkert påmønstret i London. Han tjente som 2. styrmand. |
Goliah |
Goliah er en siamesisk bark. Afmønstrings certifikatet er bevaret. Han er påmønstret den 23. januar 1874, det må være i Hong Kong, og afmønstret i Bangkok i marts 1874. |
Racehorse | Racehorse er en siamesisk bark. Malthe er 1. styrmand. |
Sinka Cham Roan |
Navnet er stavet på adskillige måder i kilderne: Chinkiang, Singkachamroan, Singa Chamroan, Siv Canshawroon og Sing Kacham Roan. Jeg ved ikke hvad det betyder eller hvilket sprog det er på. Sinka Cham Roan er en siamesisk bark. Det er det første skib Malthe er kaptajn, skipper eller master på, og det er med dette han bliver bosiddende i Bangkok indtil sin død den 7. oktober 1882. |