Wm. Pustau & Co, Hong Kong
I skibslisterne optræder navnet Wm. Pustau & Co tit. Wm. Pustau & Co. var et handelshus i Hong Kong,
der blev grundlagt af William Pustan, fra Altona.
Jeg har fundet dette om William Pustau.
Noget af det virker usikkert, men jeg tror det giver et rimeligt billede af forhold omkring firmaet.
Det er Rudi Butt, der i jeg-form har skrevet det. Jeg har forsøgt at oversætte det.
William Pustau, forretningsmand, var optegnet som borger i Hong Kong fra 1846 til 1850. Han var grundlægger af firmaet,
Pustau & Co. Wellington Street var optegnet som hans adresse i 1846 og Queen's Road i 1850.
Foreløbige noter;
William H. Pustau var registreret i 1846 som chef for William Pustau & Co.,
med forretnings adresse på Wellington Street (flyttet til Queen's, Road i 1862).
Det var Hong Kong filial af et kompagni med samme navn (nogen gange med lidt
forskellige navne som Wm. Pustau & Co. eller W. Pustau & Co. eller Pustau % Co.)
grundlagt i Canton (Guangzhou) den 1. januar, 1843 af en altonaer, Carl Wilhelm
Engelbrecht von Pustau (1820-1879). Pustau firmaet i Canton var det første tyske
handelshus, der blev etableret i Kina. Et kontor (eller filial) i Shanghai blev
tilføjet i tiden mellem 1843 og 1846, og det have på et tidspunkt til huse i nr.
2a på the Bund.
Hong Kong Pustau var et af tres grundlæggende medlemmer af Hong Kong handelskammeret
(1861-). Det var et af de få selskabs medlemmer som ikke var engageret i opiums
handelen dengang. Hvis det ikke var opium, var det så kuli handel? Ligesom mange
andre europæiske kompagnier i Hong Kong sprang Pustau på vognen med at videreføre
forretningen med emigrations agenter specialiseret i at hverve kinesiske immigranter
til at arbejde i udlandet. Det blev faktisk påtalt af guvernør Arthur Kennedy selv,
for meddelagtighed i kuli handelen i Macao. Kompagniet svarede hurtigt tilbage
for at rense sit navn, men fik sluttelig ingen undskyldning af Kennedy. Lederen
af Pustau sad også ved HSBC Board of Directors i 1880- og 1900erne. Detaljer som
jeg fortsat leder efter. Indtil videre har jeg ikke så meget om William Pustan
som person, undtagen at han udpeget til konsul for Bremen i 1851 og for Hanover
i 1865.
Disse mænd var optegnet som ansatte i Pustau og Co. engang imellem 1850- og
1880erne, de fleste dem lyder tyske: William Ahrenbeck, Gustav Ludvig Broderson,
L.S. Lutkens, Julius Menke, Hermann Louis Christian Otte, George von Polanon
Petel, P. Pickenpack, A. Pustau, Kaufman William Pustau, G. Raynall, Paul
Reimann, Alexandder Ludwig Reuter, F. Schirlye, Navnene på ikke tyske ansatte,
som jeg har fundet er: Frederick William Lawrence, Polycarpo Antonio Rozario
(sandsynligvis portugiser), den kinesiske komprado Mok A-kune og den uheldige
George Mather Neill, en ung mand fra Edinburgh, som blev dræbt i en modbydelig
vogn ulykke i november 1867 i Hong Kong. Han blev 25.
Jeg har det følgende fra et skriv af Carl T. Smith, der hedder 'THE GERMAN SPEAKING COMMUNITY IN HONG KONG 1846-1918'.
Link
Det består af citater fra kinesiske aviser. Jeg har forsøgt at oversætte dem.
William Charles Engelbrecht von Pustau annoncerede den 1. januar 1846
i en Hong Kong avis, at William Pustaus forretninger i fremtiden ville blive
fortsat under navnet William Pustau & Co. i Hong Kong og Canton. (Friend of China, 12. januar 1846).
I 1848 blev kompagniet udpeget til agent for det østrigske Lloyd Steam Naigation Co. De reklamerede for
"Overland Route" fra Trieste til Alexandria. Passagererne skulle så krydse land til Det Røde Hav, hvor de fik forbindelse med
P. og O. ruten til Ceylon. (Friend of China, 20. november 1858).
William Pustau blev udnævnt til konsul for Bremen i 1852. (Friend of China, 31. januar 1852).
Han vendte senere tilbage til Tyskland og åbnede en filial i Hamborg. Den gik fallit i 1878. (Daily Press 20. december 1878)
Fallitten udløste et mentalt sammenbrud og han blev indskrevet på en psykiatisk klinik, hvor han døde i 1880 i en alder af 59.
(China Mail 18. februar 1880)
Hans fallit kan have været en følge af investeringer i fast ejendom. I 1867 fastslog nyheder fra London at William Pustau fra Altona
fornylig havde købt Pall Mall 19 og var i færd med at bygge 'et pragtfuld palæ på fem etager på stedet'. (China Mail 4. januar 1867)
Tre år senere angav nyheder fra Hamborg at han havde købt 'den vidtstrakte og smukke bevoksede grund ved Menstedten ved Elbens bred,
kendt som Parishs Villa af Hr. Parishs familie', tidligere overhoved for firmaet Parish and Company, China Merchants, Hamborg, for en sum på
2.000.000 mark. 'Hr. Pustau har til hensigt at rive bygningen ned og erstatte den med en anselig moderne landvilla på et bedre sted i
midten af parken' (China Mail 39[?]. juli 1870).
Charles Brodersen, partner i Pustau og Co., tådte ud i slutningen af 1861. To nye medlemmer kom til for at erstatte ham, Julius
Menke og G.W. Siewetsz van Reeseman (Hong Kong Government Gazette 5. april 1862).
Den sidstnævnte trådte ud i 1867 og Theodore Probst blev udnævnt til partner (Hong Kong Government Gazette 12. januar 1867).
En slægtning, William Probst, var allerede partner, men trådte ud i slutningen 1f 1869 (Hong Kong Government Gazette 8. januar 1870).
Theodore Probst interesser ophørte i 1871 (Daily Press 4. januar 1887).
Nye partnere blev Otto Christian Behn og Johannes F. Cordes. Dr. Behn interesser ophørte i 1875 og Hr. Cordes det efterfølgende år
(Daily Press 20. april 1876, 2. februar 1877).
Efter konkursen i 1878 blev et nyt firma oprettet. To af det gamle firmas grundlæggers sønner blev partnere i det nye, Wilhelm
Carl Engelbrecht von Pustau, Junior, og Theodore Johannes Engelbrecht von Pustau. Firmaet blev i 1898 til Reuter, Bröckelmann og
Co. Ernest Carl Ludwig havde været partner i Pustau og Co. fra omkring 1882 og Friedrich Alexander Alfred Buesing Bröckelmann blev
godkendt til partnerskab fem år senere. (Daily Press 20. januar 1887).
Hr. Reuter døde på havet bare nogle få måneder efter kampagniets navn var blevet ændret. (Daily Press 15. november 1889)
Hr. Bröckelmann døde i 1902, 45 år gammel (China Mail 15. marts 1902)
I 1914 lå Reuter, Bröckelmann og Co.'s kontor i Prince's Building. Partnerne var H. Heyn fra Hamborg, R. Fuhrmann og M. Steger.